السيد الخميني

516

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

آن كه از سرتاسر كشور فريادش در خيابان و در كوچه‌ها و در مدارس و در همه جا بلند بود اين بود كه « استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى » . اين سه تا كلمه بر سر زبان همه بود . آن روز ، هيچ فكر ديگر نداشتند جز اينكه اين رژيم را ساقطش كنند و تبديلش كنند به يك رژيم ديگرى ، و آزادى به دست بياورند بعد از اختناق پنجاه و چند ساله - اگر نگوييم دو هزار و پانصد ساله - و استقلال به دست بياورند كه ممالك ديگر آقايى اينجا نكنند و نيايند و ما را اسير خودشان بكنند . اصول مسائلى را كه ابتدايى ؛ يعنى مسائل ابتدايى ملت ما بود اين سه تا بود . اينها كه مىگويند « انقلاب شد و هيچى نشد » ، مىگويند اين اصولى كه اصولِ خواستِ دستِ اول ملت بود ، اين نشده است ؟ يعنى الآن باز رژيم سلطنتى است ؟ يعنى الآن باز اختناق است ؟ يعنى الآن باز مشاورهاى اين دولتهاى بزرگ در اينجا مشغول كار هستند و مشغول فعاليت هستند ، و دولت ما يا ملت ما تحت سلطه آنهاست ؟ خوب ، اگر اينها را به شما بگويند ، جوابش را شما خودتان مىدهيد كه نه ، اينها الآن حاصل است ، اين آزادى است كه شما و ما را در اينجا جمع كرده است . شما پنج سال پيش از اين امكان برايتان داشت كه در يك همچو جلسه‌اى بنشينيد صحبت بكنيد ؟ اين آزادى است كه شما در بيرون ، در هر جا صحبت مىكنيد ، انتقاد مىكنيد ، از رژيم سابق انتقاد مىكنيد ، از دولت لاحق انتقاد مىكنيد ، اينها همه آزادى است . هيچ كس هم نمىآيد به شما بگويد كه نه ، انتقاد نكنيد . پس آزادى الآن حاصل است براى ما يكى از آن چيزهايى كه ملت ما فرياد مىكرد برايش ، به دست آورده . استقلال هم اگر چنانچه آنها مىگويند كه الآن امريكا در اينجا دارد حكومت مىكند . شما مىبينيد كه الآن مركز فساد امريكا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند ، و امريكاييهايى هم كه در آنجا بوده گرفتند ، و آن لانهء فساد را به دست آوردند و امريكا هم هيچ غلطى نمىتواند بكند ، و جوانها هم مطمئن باشند كه امريكا هيچ غلطى نمىتواند بكند . بى خود صحبت اينكه اگر دخالت نظامى [ كند ] ، مگر امريكا مىتواند دخالت نظامى در اين مملكت بكند ؟ امكان برايش ندارد . تمام دنيا توجهشان الآن به اينجاست . مگر امريكا مىتواند مقابل همهء دنيا بايستد و دخالت نظامى بكند ؟ غلط مىكند دخالت نظامى بكند .